måndag 13 juli 2020

You can't fix stupid

Bara en snabb, kort, notering om en tidningsnotis jag såg idag om en kille på trettio som just avlidit i Covid-19 någonstans i USA efter att ha deltagit i ett covid-party. Tydligen så är det en variant av rysk roulette där någon får besked om positivt test för Covid-19 och ställer till med ett party för att vänner skall se hur bra de klarar av viruset.

För mig låter det ungefär lika begåvat som att ha oskyddade seriesamlag med en strid ström av anonyma främlingar på valfri gayklubb i New York City. Det kanske inte händer något. Enda skillnaden är väl att det finns effektiva bromsmediciner mot HIV idag. Det gör det inte mot Covid-19.

Jag funderade på att skriva en novell om detta fenomen, men fick lägga ner pennan och acceptera att min fantasi inte räcker så långt att jag skall kunna gestalta den nivån på korkad trovärdigt. Hur i hela friden kan så många hjärnceller ligga i träda att man kan tycka att det är en god idé att frivilligt bli smittad av en infektion med dödliga konsekvenser för en inte oväsentlig del av de som smittas och med mycket långvariga och svåra följdverkningar för långt många fler.

Dödsfallet är naturligtvis tragiskt, men det reser onekligen frågan om hur man når fram till unga människor som tror att de är odödliga, här likväl som i andra sammanhang. Information räcker uppenbarligen inte. Svaret har jag inte, utan känner bara desperation. Covid-party måste vara århundradets sämsta idé så här långt, utan direkt konkurrens.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na881B/30-aring-dod-efter-covid-fest-i-texas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar