lördag 6 juni 2020

Amerikansk politik

Jag uppehåller mig inte vid amerikansk (eller annan utländsk) politik eftersom jag har allt för dåliga kunskaper om den. När det gäller svensk politik har jag varit mer eller mindre engagerad sedan de tidiga tonåren, i år är det femtio år sedan jag började engagera mig politiskt, så att även om jag inte är statsvetare har jag lång erfarenhet av det svenska politiska livet och ett stort intresse för det svenska politiska spelet, även om jag säkert har förstått helt fel när det gäller vissa saker.

Det jag tycker mig se när det gäller amerikansk politik är att det inte går att dra paralleller till svensk politik. Samtliga svenska partier skulle räknas till vänstern i USA, det finns inga svenska politiska rörelser som kommer i närheten av det GOP (Grand Old Party, republikanerna) står för, därför blir det också svårt att förhålla sig till amerikansk inrikespolitik. Den svenska demokratin fungerar också helt olikt den amerikanska, vilket i sig inte gör att det ena eller andra systemet är mer demokratiskt, bara att det fungerar olika. Att kritisera utifrån en svensk horisont upplever jag som omöjligt.

På ett personligt plan tycker jag att Donald Trump är obegriplig, men farlig med starka fascistoida tendenser. Det är inte något som går att överföra på planet av en politisk analys utan är en personlig värdering av någon jag inte skulle kunna tänka mig att lägga min röst på. Det är intressant att Mr. Trump lägger tid och möda på att kritisera en arktisk lilleputtnation som Sverige, men anledningen till det är svår att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar