söndag 21 juni 2020

Donald Trump

Nyheterna idag är fyllda av artiklar om Donald Trumps misslyckade massmöte i Tulsa, där få kom eftersom de trodde det skulle komma allt för många, och jag kan skönja mer än en viss skadeglädje över att ingen kom eftersom ungdomar bokat runt en miljon gratisbiljetter på en social plattform jag aldrig tidigare hört talas om.

Jag är ingen supporter av Donald Trump över huvud taget. Jag tycker den rasism och elitism han visar upp är motbjudande, och han beter sig som en fascistledare i vardande. Jag vågar inte tänka på vad fyra års ytterligare Trumpande betyder för det amerikanska samhället. Inte min kopp te, det där.

Men. Jag tycker inte om hyllningar till hur man saboterar demokrati från andra hållet heller. Demokrati och yttrandefrihet bygger på att alla har rätt att föra fram sin åsikt, att alla har rätt att skapa sin plattform. Det har inte med att göra hur illa jag tycker om n.n.

Så, jag har svårt att hylla mobbar som saboterar demokrati oavsett från vilken sida mobben agerar och oavsett om jag tycker om eller ogillar den man hindrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar