måndag 8 juni 2020

Nationalism, inte nationalism

Nationalism är ett sådant där märkligt begrepp som jag tycker förändrar innehåll beroende på från vilket håll man betraktar det. Konsensus verkar vara att nationalism alltid är dåligt, och det talas en hel massa om nationalismens återkomst och liknande.

Samtidigt är jag uppvuxen i ett Sverige som alltid sett sig som bättre, förmer, och på alla sätt framhävt "it's our way or the highway". Blott Sverige svenska krusbär har. För mig har den svenska arroganta överlägsenheten alltid luktat nationalism, sällan eller aldrig på något positivt sätt. En arktisk lilleputtnation som illustrerat "musen som röt".

Hur blev det så här? Har det "alltid" varit så? Är det ett arv från den svenska stormaktstiden? Det är intressanta frågor, men inga som jag har ens tillstymmelsen till funderingar om, så de släpper jag för stunden.

Åter till nationalismen alltså. Med tanke på den konsensus som det ges uttryck för nu, att nationalism är dåligt alltså, så känns det märkligt att se den oförblommade arroganta nationalism som omger oss varje dag i Sverige. Åtminstone hos mig väcker det frågan om det finns olika typer av nationalism, eller åtminstone om det finns olika acceptans för nationalismen beroende på var den emanerar och vad den tar sig för uttryck, ungefär som vänsterns omhuldade "goda hat".

Alla människor, sägs det, söker ett "vi" att utgå från. Men det "vi" som förs fram i Sverige känns schizofrent. Å ena sidan är Sverige världens bästa land, med världens bästa mat, världens bästa bilar, världens bästa politik, världens bästa moraliska stormakt, världens bästa sommar, världens bästa allting, så bra att vi kan kosta på oss att tycka att "osvensk" är något positivt, å andra sidan är nationalism fel och skadligt.

På sista tiden har jag hört antydningar om att Danmark och Norge hänger sig åt nationalism när de inte vill öppna gränsen mot Sverige, medan det inte gäller när Sverige avviker från det andra nationer gör. Någonstans ligger det här i ett gränsland mellan det bibliska grandet och bjälken och prinsessan på ärten. Nationalism definierat som något "de" gör, medan det "vi" gör är rätt och rimligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar